ihonhoidon ABC

Ihonhoidon ABC – osa 1

Ihon kuntoon vaikuttavat ulkoiset tekijät

Hyväkuntoinen iho on kauniin ja luonnollisen meikin perusta ja edellytys. Ihollamme on kuitenkin myös monia muita tärkeitä tehtäviä, ja niiden vuoksi ihosta kannattaa huolehtia hyvin.

Ihon tehtävänä on suojata elimistöämme ulkoisilta ärsykkeiltä, kuten erilaisilta kemikaaleilta ja mikrobeilta, sekä estää veden haihtumista ihon läpi. Hoitamalla ihoasi autat sitä pysymään terveenä ja kauniina sekä toimimaan parempana suojana ulkoisia haittatekijöitä vastaan.

Ihon kuntoon vaikuttavat niin ulkoiset kuin sisäiset tekijät. Ulkoisia tekijöitä ovat mm. ilmasto ja elinympäristö, ruokavalio, elintavat ja ihonhoito. Sisäisiin tekijöihin taas kuuluvat perimä, hormonien aiheuttamat muutokset sekä stressitaso.

Tässä Ihonhoidon ABC -juttusarjan ensimmäisessä osassa käyn läpi, mitä nämä erilaiset ihon kuntoon vaikuttavat ulkoiset tekijät ovat ja mitä niiden kohdalla tulee huomioida, jotta saisit kauniin, terveenä hehkuvan ihon.

 

Kuinka ulkoiset tekijät vaikuttavat ihoosi?

Ulkoisiin ihon kuntoon vaikuttaviin tekijöihin kuuluvat siis elinympäristösi, syömäsi ravinto, elintavat, kemikaalit sekä ihonhoito. Käydään seuraavaksi näitä hiukan tarkemmin läpi.

 

Ravinnolla on suuri vaikutus ihoosi

Syömällä riittävästi terveellistä ja monipuolista ruokaa, varmistat riittävän vitamiinien ja hivenaineiden saannin ja näin ollen myös ihosi hyvinvoinnin.

Ihoa hellivä ruokavalio sisältää runsaasti kasviksia, täysjyväviljaa ja pehmeitä rasvoja kovien rasvojen sijaan. Niin liiallisen sokerin kuin suolan käyttöä kannattaa vähentää, jos mielii saada terveenä hehkuvan ihon.

Iho tarvitsee ravinnosta proteiinia ihon keskeisten rakenneosien, elastiinin ja kollageenin muodostamiseen. Elastiini ja kollageeni pitävät ihon joustavana ja kimmoisana ja siten nuorekkaan näköisenä.

Rasvoista ravinnon mukana olisi erityisen tärkeää saada omega-3 ja omega-6 rasvahappoja, koska kehomme ei pysty niitä itse tuottamaan. Rasvat auttavat ihoa estämään liiallisen kosteuden haihtumista muodostamalla eräänlaisen suojakalvon ihon pinnalle.

Iholle erityisen tärkeitä vitamiineja puolestaan ovat ihoa kirkastava ja kollageenituotantoa edistävä C-vitamiini, ikääntymisen merkkejä hidastava ja ehkäisevä A-vitamiini, suojaava ja kosteuttava E-vitamiini sekä ihoa suojaava ja vahvistava B2-vitamiini.

Hyvänä nyrkkisääntönä niin yleisen hyvinvoinnin kuin ihonhoidonkin suhteen voi pitää lautasmallia, eli pyrkiä täyttämään aina puolet lautasesta kasviksilla ja toinen puolikas laadukkaalla proteiinin sekä hiilihydraatin lähteellä.

 

Kuinka suojaudut ympäristön haittatekijöiltä?

Ympäristön haittatekijöitä ovat mm. pakokaasut, tupakansavu, keväinen katupöly ja UV-säteily. UV-säteilyltä suojautumiseen löydät vinkkejä tästä kirjoituksesta >>

Ilmassa olevat pienen pienet hiukkaset ja epäpuhtaudet vanhentavat ja veltostuttavat ihoamme enneaikaisesti, saattavat aiheuttaa näppyjä ja aknea sekä pahentaa pigmenttiläiskiä, joten ilmansaasteilta kannattaa pyrkiä suojautumaan.

Suojautumisessa tärkeää on puhdistaa iho huolellisesti ihotyypille sopivilla tuotteilla joka ilta. Lisäksi hoitotuotteiksi kannattaa valita antioksidantteja sisältävät tuotteet, koska antioksidantit auttavat ihoa suojautumaan saasteiden iholle muodostamilta vapailta radikaaleilta. Tehokkaimpia ihonhoitotuotteissa käytettyjä antioksidantteja ovat A-, C- ja E-vitamiinit.

 

Millaiset elintavat, sellainen iho

Elintavat kuten ruokavalio, liikunta tai liikkumattomuus, pitkittynyt stressi, alkoholin käyttö ja unenpuute vaikuttavat kaikki ihosi kuntoon.

Harrastamalla liikuntaa tuet ääreisverenkiertosi toimintaa, jolloin veri kuljettaa tärkeitä ravinteita ja happea aina ihoon asti. Tämä puolestaa näkyy ulospäin terveen värisenä, hehkuva ihona.

Kunnon yöunet voivat todellakin tehdä ihosta nuorekkaamman näköisen! Yöllä nukkuessasi ihosi uudistuu ja esimerkiksi kollageenin tuotanto käy vilkkaimpana. Myös turvotus ja punoitus vähenevät nukkumalla hyvin.

Lyhytaikaisesta stressistä ei vielä kannata huolestua, mutta pitkittyessään stressi voi olla haitallista yleisen terveytesi lisäksi myös ihosi terveydelle. Stressaantuneen iho näyttää yleensä elottoman harmahtavalta ja saattaa tuntua veltolta ja kuivalta. Stressaantunutta ihoa kannattaa hoitaa ensisijaisesti pyrkimällä poistamaan tai vähentämään stressin aiheuttaja.

 

Ihonhoidolla vaikutat tehokkaasti ihosi kuntoon

Ulkoisiin ihon kuntoon vaikuttaviin tekijöihin kuuluu vielä luonnollisesti ihonhoito eli se, kuinka ja millaisilla tuotteilla puhdistat, kuorit ja kosteutat ihoasi.

Ihonhoidon kulmakivenä voidaan pitää puhdistusta, koska siitä kaikki alkaa. Vaikka et käyttäisi ollenkaan meikkiä, on iho silti puhdistettava päivittäin siihen kerääntyneistä ilmansaasteista ja muista pienhiukkasista.

Pelkkä vesi ei riitä puhdistamiseen, sillä vesi ei pysty liuottamaan kaikkea likaa iholta. Puhdistustuotteen lisäksi kasvovesi on ehdottoman tärkeä, sillä se palauttaa iholle luonnollisen kosteustasapainon ja saa ihon vastaanottavaiseksi muita hoitotuotteita varten.

Seuraavaksi vuorossa on kosteutus, jota ei pidä jättää välistä rasvoittuvankaan ihon kohdalla. Ihon pinnan päästessä kuivumaan, iho alkaa muodostaa epäpuhtauksia, koska sen talintuotanto pääsee häiriintymään.

Kuiva iho voi kaivata joko vettä tai rasvaa tai molempia. Jos iho tuntuu kiristävältä ja herkältä ja punoittavalta, se kaipaa lisää kosteutusta. Voit tällöin kokeilla erilaisia seerumeita ja hoitovesiä, ja tehohoitona jopa kerrostaa niitä iholle ennen kosteusvoiteen lisäämistä.

Kolmas hyvään ihonhoitorutiiniin kuuluva asia on ihon säännöllinen kuorinta. Kuorinta auttaa poistamaan iholta kuollutta ihosolukkoa, tehden ihosta kuulaamman näköisen ja vastaanottavaisemman muille hoitotuotteille. Vältä liian voimakasta kuorintaa ja valitse kuorinta-aine aina ihotyyppisi mukaan. Useimmille sopiva väli kuoria iho on 1-2 kertaa viikossa.

 

Tässä oli Ihonhoidon ABC -juttusarjan ensimmäinen osa. Toivottavasti sait tästä hyödyllistä tietoa ja jotakin uutta vietäväksi omiin ihonhoitotottumuksiisi.

My Bellan hoitotarjontaan pääset tutustumaan lisää täältä >>